Széchenyi 2020. - befektetés a jobe
Akadálymentes logo

 

XIX. évfolyam, 130. szám 2012./4. november-december, KÜLÖNSZÁM

2012-11-19

Tájékoztató a 2013. január 1-től várható, önkormányzatokat érintő változásokról

2013. január 1-jétől a körjegyzőséget felváltja a közös hivatal intézménye. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (új Ötv.) 85. § (1) bekezdésében közös önkormányzati hivatal elnevezés alatt szabályozza a települések együttműködésének körjegyzőségre emlékeztető formáját. Rendelkezése szerint, azok az ugyanazon járáshoz tartozó községek alakíthatnak közös önkormányzati hivatalt, „amelyek közigazgatási területét legfeljebb egy település közigazgatási területe választja el egymástól, és a községek lakosságszáma nem haladja meg a kétezer főt. A kétezer fő lakosságszámot meghaladó település is tartozhat közös önkormányzati hivatalhoz." Osztopán és Bodrog községek össz lélekszáma nem érte el a 2000 főt, így nekik csatlakozniuk kellett valamelyik szomszédos településhez. Kézenfekvő volt, hogy Osztopán Somogyjádhoz-, Bodrog pedig a számára könnyebben megközelíthető Heteshez csatlakozik. Somogyjád, Edde és Alsóbogát községek összes lakosságszáma már jelenleg is eléri a 2000 főt így, számunkra szerencsére nem alakult ki csatlakozási kényszer. Somogyjád, Edde, Alsóbogát és Osztopán fenntartásával a közös hivatal 2013. január 1-én kezdi meg működését. Osztopán községben kirendeltség fog működni, illetve meghatározott időpontokban a közös hivatal ügyintézői tartanak majd ügyfélfogadást.

 

Lényeges változás a közigazgatási reform keretében a járási hivatalok felállítása. A járások és járási kormányhivatalok a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként szintén 2013. január 1-jével kerülnek felállításra. A járási kormányhivatalok legfontosabb feladata a megyei szintnél alacsonyabb szinten intézendő államigazgatási feladatok ellátása lesz.

 

A jegyzőknél (vagyis helyben) maradnak egyebek mellett a helyi adóval összefüggő igazgatási, az anyakönyvi és állampolgársági ügyek, a települési polgári védelmi feladatok, valamint az ipar- és kereskedelmi igazgatási, a hagyatéki eljárás, az óvodáztatási támogatás, valamint a birtokvédelmi és az állattartási, állatvédelmi ügyek is.

 

A szociális ügyek közül nálunk maradó hatáskör a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, a rendszeres szociális segély, a lakásfenntartási támogatás, a méltányossági ápolási díj, az átmeneti segély, a temetési segély, a méltányossági közgyógyellátás.

 

Elkerülő hatáskör szociális ügyekben az időskorúak járadéka, az alanyi jogú ápolási díj, az alanyi jogú közgyógyellátás, valamint a családi pótlék felfüggesztése.

 

Az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos hatáskörök nyilvánvalóan maradnak, így a gazdálkodási, pénztárosi, helyi munkaügyi feladatokat mi látjuk el továbbra is, csak úgy, mint az önkormányzati működéshez kapcsolódó általános feladatokat (képviselő-testületi munka előkészítése, tartalmi és adminisztratív feladatok), és a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket.


Továbbra is helyi szinten marad ugyanakkor az önkormányzati feladatok jelentős része. Az óvodák fenntartásán kívül az önkormányzat feladata lesz továbbra is a településfejlesztés, településrendezés és a településüzemeltetés (köztemetők, közvilágítás, kéményseprés, stb.). Önkormányzati kézben maradnak a szociális, gyermekvédelmi és gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások, az egészségügyi alapellátás (háziorvosi, fogorvosi stb.), az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások és a környezet- egészségügy (pl. köztisztaság, rovarirtás) körébe tartozó dolgok.

 

Önkormányzati feladat lesz a honvédelem, a polgári védelem, a katasztrófavédelem, a helyi közfoglalkoztatás, a helyi adóval, gazdaságszervezéssel és a turizmussal kapcsolatos feladatok, a sport és ifjúsági ügyek, a nemzetiségi ügyek, a hulladék- gazdálkodás és a távhőszolgáltatás. Törvényben meghatározott esetekben az önkormányzat állami feladatokat is elláthat, és továbbra is önként vállalhatják olyan helyi közügyek ellátását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt feladatok ellátása azonban nem veszélyeztetheti a kötelező feladatok ellátását. Így ezek finanszírozását saját bevételből vagy erre a célra biztosított forrásból kell megoldani.

 

Ahogy az a híradásokból is mindenki előtt ismeretes, az önkormányzatok finanszírozási struktúrája szintén átalakulóban van. Az új Ötv. az önkormányzatok bevételeit helyi adók bevezetésével növelné, ösztönözné. Somogyjád Község Képviselő-testülete új adónem bevezetését egyenlőre nem tervezi. Annak ellenére, hogy a gépjárműadó jelenleg még 100 %-a helyett a jövőben mindösszesen 40 %-a marad az önkormányzatnál, illetve várhatóan az SZJA kiegészítés is a központi költségvetést gyarapítja 2013-tól. Jelenleg még mindegyik bevételi forrás az önkormányzat költségvetésének része.


Forrás: Jádi Újság
Szerző: Lőrinczné Kiss Ilona, polgármester

Wednesday the 24th. Hosted by KoViSoft.Hu - Joomla Templates